שבוע טוב 
אנטוורפן סוערת: גם עכשיו עומדים בתי הספר החסידיים במרכז הסערה
אקדים שמדובר בעניין שיזעזע את אמות הסיפים החרדי בעולם, ובפרט באנטוורפן, והעניין מתפתח במהירות לכיוונים בלתי צפויים ויהיה עוד הרבה חדשות בעניין בימים ובשבועות הקרובים.
בימים האחרונים התקשורת בבלגיה היה מלא בדיווחים על העניין, כולם דיווחו בלי שום יוצא מן הכלל, העיתונים והטלוויזיה הבלגית, והם כבר בתוך העניינים ויעקבו אחרי ההתפתחויות. אני שולח לכם בזה כמה לינקים להדיווחים בתקשורת הבלגית. 
אני שולח לכם כאן תירגום בעברית משני כתבות שהיו היום ואתמול בהעיתון הגדול ביותר באנטוורפן.


דיווח: 1269 יהודים תובעים בבית המשפט את שר החינוך הבלגי ׳פסקל סמעט׳

ההורים של 1269 יהודים חסידים הזמינו את שר החינוך הפלמית פאסקאל סמעט להופיע בבית המשפט המיוחד לעיניינים דחופים. בתביעה הם מבקשים שבית המשפט באנטוורפן יבטל את החוק החדש בנוגע לחינוך ביתי. בנוסף הם מבקשים קנס של למעלה משש מיליון אירו לכל יום שעובר אם לא עושים את זה.
החינוך היהודי באנטוורפן מחולק לשני קבוצות. קבוצה אחת מורכב מבתי הספר המוכרים וגם מסובסדים על ידי הממשלה הפלמית והם כבתי ספר ציבוריים לכל דבר. מנגד יש מספר לא מבוטל של בתי ספר יהודים פרטיים שאינם מסובסדים ע״י הממשלה, בהם הילדים מקבלים במובן החוקי ׳חינוך ביתי מאורגנת׳. הילדים מקבלים שם שיעורים על בסיס האמונה היהודית והחסידית ויש להם מטרות חינוכית משלהם שאינם מאושרים ע״י הממשלה.
התלמידים מהקבוצה הזאת השנייה הצליכו עד היום להתחמק מפיקוח הממשלה על חוק חינוך החובה לכל ילד. גם לא יכלו לאשר אם הם מקבלים גם שיעורים על המדע והאבולוציה לדוגמא.

החוק החדש על פיקוח חינוך הביתי

כל זה ישתנה, ומשנת הלימודים הנוכחית חייבים ילדים שלומדים במסגרת ׳חינוך ביתי׳ לדווח לממשלה בין היתר את הנושאים שהם לומדים, מי מלמד את הנושאים האלו, ומה הם מטרות החינוך שרוצים להשיג. בנוסף יצטרכו הילדים בני 11 ו15 לעבור בחינות בוועדת הבדיקה של הממשלה הפלמית. במקרה והם נכשלים פעמיים בבחינות, יחייבו אותם להתרשם באחד מבתי הספר הציבוריים באנטוורפן.
ה1269 ילדים, שהוריהם עכשיו תובעים את שר החינוך בבית המשפט, לומדים כולם באחד מבתי הספר הפרטיים היהודיים. בסוף חודש אוגוסט קיבלו כולם מכתב רשמי מהממשלה הפלמית להסתדר, לכל המאוחר השלישי בספטמבר, עם החוק החדש. 
ההורים מבקשים כעת שהחוק החדש יבוטל, בטענה שנתנו להם רק שלושה ימים להסתדר ולהתמודד עם החוק החדש. ״החיובים החדשים הם בהחלט בלתי ניתנו לביצוע בלי זמן וצעדי מעבר. ילד שמשנתו השישית קיבל אך ורק חינוך דתי, בלתי אפשרי שיעבור מבחנים כל כך מהר״, הם טוענים.
היות שהעניין דחוף להם, הם יבקשו ביום שני מהשופט באנטוורפן לבטל את החוק החדש, או לכל הפחות לבטל השפעת החוק עליהם עד לפסיקה סופית על ידי בית המשפט על עצם העניין. בנוסף הם תובעים גם קנס של חמשת אלפים אירו לכל ילד ולכל יום שהממשלה לא יעשה כמשפט, או ליתר דיוק 6 מיליון 345 אלפים אירו לכל יום לכל ה1269 ילדים ביחד.
2)

ההורים היהודים כבר נחלו מפלה קשה בבית המשפט העליון לעניינים מינהליים

בקשת ההורים של ה1269 ילדים היהודים-החסידים לבטל את החוק החדש בנוגע לחינוך ביתי נדחתה כבר פעם אחת. בית המשפט העליון לעניינים מינהליים דחתה ב16 בספטמבר את בקשתם של 16 הורים וגם של השמונה בתי ספר הפרטיים, כך נודע לנו אתמול. בית המשפט פסק שהנדון לא נופל תחת סמכותם.
ההורים של 1269 ילדים חסידים הזמינו את שר החינוך הבלגי ׳פאסקאל סמעט׳ להופיע בפני השופט באנטוורפן. הם מבקשים שהחוק החדש של החינוך הביתי יתבטל. בנוסף הם תובעים קנס של 6 מיליון 345 אלף אירו לכל יום שהחוק לא יבוטל.

החינוך הביתי
הילדים האלו לומדים כולם באחד מבתי הספר היהודים הפרטיים באנטוורפן. הם מקבלים בהם שיעורים על בסיס האמונה היהודית והחסידית ויש להם מטרות חינוכיות משלהם, ובכך הם אינם מקבלים סובסידיות מהמשלה הפלמית. החוק החדש קובע שההורים שמספקים חינוך לילדיהם במסגרת ׳חינוך ביתי׳ צריכים לחתום על הצהרה, בו הם מדווחים מי נותן שיעורים ובאיזה נושאים לילדיהם ומה הם מטרות החינוך להם שואפים. בנוסף יצטרכו הילדים בני 11 ו15 לעבור בחינות בוועדת הבדיקה של הממשלה הפלמית, ובמקרה של כישלון בבחינות פעמיים הם יחויבו להתרשם בבית ספר ציבורי. בכך רוצה הממשלה הפלמית לפקח על הנעשה בבתי הספר הפרטיים.

רק בית המשפט העליון החוקתי מוסמך לדון בעניין
שמונה בתי ספר ושש עשרה הורים הגישו עתירה לבית המשפט לענייני מינהליים נגד החוק החדש. אבל השופטים כבר פסקו ב16 לספטמבר שאינם מוסמכים לבטל או להשעות חוקים: ״רק בית המשפט העליון החוקתי מוסמך לדון בעניין ביטול חוקים״. ניתן להניח שטענה זאת ישחק משחק מרכזי כשהנושא יבוא לדיון בבית המשפט המחוזי באנטוורפן. גם שופט כזה לא מוסמך לבטל חוקים קיימים במדינה. 

בריסל
בנוסף נשאלת השאלה אם ההורים לא היו צריכים להגיש את העתירה לפני בית המשפט המחוזי בבריסל במקום לפני זה שבאנטוורפן. בדרך כלל להזמין שרים להופיע בבית המשפט לא יכולים רק בבריסל, מקום בו יש להם את משרדם.כך שאנטוורפן לא נראית בכלל מוסמך לדון בעניין.

דחוף מאוד? 
ולסיום עדיין נשאלת השאלה איפה עדיין מונח הדחיפות בעניין שזו יתקבל בבית המשפט במסגרת ׳הליכי דין מקוצרים׳, שאלה שגם בית המשפט לענייני מינהליים שאלו. כדי שעניין יתקבל באופן כזה בבית המשפט חייבים שהעניין יהיה ׳דחוף מאוד׳. האם זה ב7 אוקטובר עדיין דחוף כשההצהרות על החינוך הביתי היו צריכים לשלוח כבר ב4 ספטמבר? שאלה שעדיין נשארת פתוחה.