רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 8 באוקטובר 2013

נסיון תשמ"ט מול נסיון תשע"ד- ככל אשר יורוך הזקנים

מאת בן תורה


ציבור בני התורה עובר בימים אלו טלטלה עזה, טלטלה שטרם נראה כמותה בימי היישוב היהודי בארה"ק, דומה כי לא הייתה שעת נסיון כזו לציבור בני התורה שכמהו בהשוואה לרמת הנסיון כשעת השמד ממש! אין זו גוזמא וכפי שיתבארו הדברים בהמשך:
שנים על גבי שנים עוד קודם תקופת מרן רשכבה"ג רבינו הגרא"מ שך זצוקללה"ה היה העניין של חידוד הציות לדעת תורה במרכזו של ציבור בני התורה של החרדים באשכנז באירופה וכן של מייסדי היישוב החדש בארץ ישראל שהסתופפו בצלם של מרנן הגרי"ז זיע"א והחזו"א זיע"א, מאז ומעולם היה פשוט לחלק גדול מהציבור עניין זה של ציות מוחלט לדעת תורה 'לכל אשר יורוך הזקנים', היו אמנם קבוצות שפרשו ממסגרת מחייבת זו בכל תקופה, כדוגמת פא"י וכיוצ"ב, עד שלאט לאט הוגדרו המחוייבים והנשמעים לדעת התורה כ'חרדים' וכל השאר הוגדרו 'דתיים' דתיים פירושו אנשי הדת היהודית אינם חרדים לדעת סודה אך בפירוש ראשוני אותה קבוצה הקפידו על קלה כחמורה, אלא שהיו הם הגדולים בעיני עצמם, לא חרדו לשמוע את רגש התורה לא חרדו לשמוע את התראות התורה מפני סכנת הזמן כפי שנשמעו מפי גדולי ישראל שבכל תקופה, ותוצאת אותה שיטה ידועה ואין צורך להרחיב בגלוי וידוע. הנסיון הגדול ביותר בדור האחרון בחובת הציות היה עד לימינו ללא ספק ימי תשמ"ט, לא קלה הייתה ההכרעה, לא קלה כלל, הנסיון שעברו אז ראשי הקהל ראשי ישיבות דיינים ורבנים לא היה מן הקלות, כמובן שרוב רובו של הציבור הצטרף רק לאחר הסחף הגדול שהיה אחר הצטרפותם של כל גדולי ישראל וראשי הישיבות זצוקלה"ה ושיבלחט"א. הנסיון היה בשטח הרבני בתחום ההכרעה על המהלך אם להצטרף למהלך מסוכן ותקדימי שכזה או לא, והקב"ה ברוב רחמיו כי לא תמנו לא יטוש לעולם עמו, נתן בלב חסידיו ועבדיו כח ותבונה לעמוד בנסיון ולילך בראש מורם ונפש חפצה אחר מהלכיו של אותו זקן ראש הישיבה רבינו הגרא"מ שך זצוקללה"ה, זה היה אז בתשמ"ט.
היום תשנ"ד- דומה כי הנסיון כפול ומכופל שבעתיים, כבר ראינו כי כל גדולי ישראל אומרים הן!
כבר ראינו כי גדולי רבני ישראל אומרים הן!
כבר ראינו כי רוב רוב של הציבור אומר הן!
אבל עדיין הנסיון קיים, זאת ועוד, שלא כמו בתשמ"ט שאז מרן רבינו זצוקללה"ה בא לחדש דרך לפרוש ולהקים דבר חדש בסברות חדשות שלא נשמעו כלל קודם בציבור, ורעיון מחודש להקים מפלגה לבני התורה- שלמי שזוכר עצם עובדה זאת הייתה דבר זר לחלוטין באותם ימים,
היום מרן ראש הישיבה מרן הגר"ח קנייבסקי וכל חברי מועצת גדולי התורה, זועקים להשאיר המצב כמות שהיה, לא לפלג את העם, ולא להמציא סברות חדשות שלא שמענו ולא ראינו, שבשביל טענות של הרחקת כמה עסקנים שהיה נראה לחכמי ישראל להרחיקים יקום מי שיהיה ויעשה פילוג וישתמש בכח התורה וההלכה לעשות שמות ביהדות החרדית. ועדיין הנסיון קיים, יצר הצעירים לנטות אחר קנאות של הבל ודמם הבוער בהם הוא המעמידם בנסיון קשה שבעתיים ממש כשעת השמד [שכידוע אצל הצעירים הכל הוא בקיצוניות ממש עד כדי חירוף נפש ויהרג ואל יעבור, כמו שהרחיבו כבר בעלי המוסר במקומות רבים] והפעולה הפשוטה הנדרשת מהם 'קצת להרגע' לעמוד ברגע של בהירות השכל, להמנע מבהלת הנפש ולראות כי אין דובים ואין יער, 'ועשית ככל אשר יורוך' נסיון יסודי הוא ביהדות הוא קרב וריחק קבוצות שונות בכלל ישראל מאז היותו לעם, כבר בזמן משה רבינו ע"ה בדור המדבר, כבר בזמנו של יהושע של שמואל ושאול בזמנו של דוד של שלמה אליהו בהר הכרמל וכו' כמו שברור לכל מתבונן, אבל 'הושע נא נפש מבהלה' בהלת הנפש רוח הצעירות הקנאות הטבולה ממקור של השחתת המידות כל אלה חברו יחדיו להיות בעוכרי הדור הזה שעדין לא זכה לצעוק 'ה' הוא האלוקים' בדרך התורה נלך נקדש שם שמים- ככל אשר יורוך הזקנים'.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.