רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 8 בדצמבר 2014

סיכום השיחה היומית

צ"ל מדוע אין רש"י מפרש בפ' וישב הטעם "עלהשנות החלום" של יוסף עם התוכן שאחיו משתחווים לו: 1) ההשתחוואות של האלומות, 2) ההשתתוואות של השמש והירח והכוכבים? [והרי כאן אין לומר, כהטעם "על השנות החלום" של פרעה, מכיון ש"ממהר האלקים לעשותו" – שה"ז לקח 22שנה!] וי"ל, דמזה שבחלום הא' רק אלומותיו של אחייוסף משתחווים לו, ובחלום השני – גם ה"שמשוהירח" – יעקב ואשתו וכו', מוכח, שב' החלומות היו על ב' סיפורים, כפי שהי' בפועל: קודם השתחוו רקאחי יוסף אליו, ורק אח"ז באו גם יעקב ובלהה למצרים והשתחחו לו. זה שלא הי' חלום ג' על השתחוואה הא' כשרק עשר אחי יוסף השתחוו לו (בלי בנימין), כי אותה השתחוואה לא היתה בתורעבדים למלך אלא מפני כבוד המלך. וההוראה: מאז מ"ת, גם בזמן הגלות, כל יהודי הוא "בן חורין" בעצם, ולא שייך אצלו הענין של "השתחוואה" ועבדות [לאוה"ע]. והקשר לחנוכה: אף שגם לאחר נצחון המלחמה נשארו בנ"י במצב של "גלות יון" ואח"כ "גלות רומי" – בכ"ז הנה "הנרות הללו אינן בטלין לעולם".
משיחת מוצאי "זאת חנוכה" ה'תשמ"א

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.