רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

"אסור שמיקור-חוץ לבחינות רבנות ייקר האגרה לאזרח הנבחן"

מאת יגאל אמיתי

ניהול הבחינות לרבנות ודיינות יוצא בקרוב לניהולה של חברה חיצונית בפיקוח משרד הדתות והרבנות הראשית, כך נחשף היום (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) הדגיש כי "אסור שמיקור-חוץ לבחינות ייקר האגרה לאזרח הנבחן. חובה לקבוע זאת מראש כדי שעלות ההעברה - לא תגולגל על האזרח, וכיוון שרוב מוחלט של הנבחנים הם מהשכבות-החלשות. כהן קרא לרבנות הראשית לשקול הכללה כבודקי-בחינות לא רק דיינים מכהנים בפועל, אלא גם בעלי כושר לדיינות. כהן בירך את סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן על פעילותו במשרד, והיכה על חטא "שלא פעלתי בעבר די, כדי להגדיל את תקני מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, כדי להקל על עומס הטיפול בנבחנים - ואת היעילות לאזרח".


סגן שר הדתות, ח"כ הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) אמר כי "המצב בעבר היה בלתי-נסבל, פגע בכבוד התורה וחשף רישום ותשלומים בעייתים. השקענו רבות בשיפור התחום, אך המצב כיום עדיין לא טוב, והגענו למסקנה שבעתיד כל התחום הניהולי, רישום, תשלומים, קבלת תוצאות ועוד - יתבצע ע"י גוף חיצוני, כבמבחני לשכת עורכי הדין ורואי החשבון. בחודשים הקרובים תיקבע החברה הזוכה במכרז לטפל בעניין, אך במבחני דיינות נבדקים ע"י שלושה דיינים, דבר שאין לו אח ורע בשום מבחן מקצועי – וגורר כמובן עומס ועיכוב במענה התוצאות". בן-דהן הבהיר כי הוא מתנגד לכך שדיין-מכהן יהיה בצוות הבוחנים, כיוון שאין לו מספיק פנאי, וכי עמדתו היא שמחברת-הבחינה תוחזר לנבחן – אך בשני דברים אלו איננו יכול לכפות דעתו על הרבנים הראשיים.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הדגיש כי "גם בחברות חיצוניות יש בעיות, ולעיתים אין כתובת ואין אחרי מי להתלונן כמו שמיקור חוץ בביטוח לאומי גרם שירות רע וחוסר מענה הולם", ואילו לדברי היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג, האומדן לעלויות העברת המבחן לחברה חיצונית, רחוק מאוד מהחששות של אגרה גבוהה. הוא ציין כי אם  יתברר שהעברת כל השרות תגרור העלאה גבוהה של אגרת-המבחן, תושאר גביית האגרה במשרד הדתות.

מנכ"ל משרד הדתות אלחנן גלט, הוסיף כי "קלטנו בוחנים רבים נוספים כדי לייעל ולקצר את תוצאות הבחינות, אך היציאה למיקור-חוץ היא הכרחית כדי לתת מענה הולם, ראוי, יעיל והגון לכ-12 אלף נבחנים מדי שנה, כפי שראוי לאברכים ולתלמידי ישיבה. ברור שצריך לבדוק היטב ולפקח על אותה חברה חיצונית שתזכה במכרז, ובעתיד ניקח בחשבון גם את נעימות מקום המבחן".

הרב רפאל מזרחי, מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית אמר כי כל נבחן מקבל היום פירוט לכל שאלה בתוצאות מבחנו, מה אחוזי הצלחתו, והדגיש כי למרות העלייה הדרמטית בשנים האחרונות במספר הנבחנים מ 500 לכ-12 אלף בשנה, המחלקה נותרה בכוח האדם כבעבר. לדבריו, נציבות שרות  המדינה אישרה הגדלת התקנים במחלקה – אך האוצר הכשיל זאת.

נציגת מבקר המדינה, חנה יזרעלוביץ, הדגישה כי לפני יציאה למיקור חוץ יש לבדוק את כל החלופות ואת יכולת הבקרה של המשרד על החברה הזוכה במכרז, וכי יש ללמוד מניסיונם של אחרים שהוציאו משימות למיקור-חוץ וחוו קשיים בשירות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.