רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 29 בינואר 2015

סגירת 'קווי נייעס' - פגיעה בחופש הביטוי

מאת לוחם למען חופש הביטוי

בשל הוראת משרד התקשורת, שיעורי תורה, פירוט קווי אוטובוסים ומידע קהילתי המשרתים את הציבור החרדי, עלולים להיסגר בתחילת החודש הבא.
מאז סוף שנות ה-80 נעזרים מאות אלפי חרדים במאות "קווי תוכן" או בשמם הנפוץ "קווי נייעס", שמשמשים, בין השאר, ארגוני חסד להעברת מידע לפעילים בנוגע לשינוע נכים או חלוקת מזון לנזקקים, אחרים משמשים משפחות גדולות שאין ברשותן את האמצעים הטכנולוגיים לעדכן זה את זה לגבי שמחות ועדכונים משפחתיים.
אלא שכל זה נגמר. ב-28.12.14 החליט משרד התקשורת לסגור את הקווים הללו למורת רוחם של מאות אלפי משפחות חרדיות.

להמשך כנסו כאן:


הרב יעקב לנצ'נר, בעליה של חברה להקמת קווים והענקת שירותים טכניים, אומר כי "לא החליטו לבטל את דמי הקישוריות - אלא פשוט לנתק אותם לחלוטין. מדובר בהחלטה שרירותית שתשפיע על חיי ציבור ענק שניזון מהקווים הללו כאוויר לנשימה. אנחנו מדברים, לדוגמא, על מיליוני דקות שיחות בחודש לשיעורי תורה. פשוט מישהו סימן את המגזר החרדי".
לדבריו, "זו חוצפה לנתק קווים ללא התראה מוקדמת, כאשר למהלכים פשוטים בהרבה, דוגמת ניוד מספרים, נדרשה כחצי שנה. משרד התקשורת טוען בתגובה כי מעתה יוכלו להשתמש בקווים נייחים - אך הבעיה היא שפרק הזמן הנדרש להעביר את כל המערך לטלפונים נייחים עומד על 6-12 חודשים".
הרב שמואל טברסקי, שמחזיק ב"קו משפחתי", אומר כי "הקו מתעדכן בכל יום. אנחנו ב"ה משפחה גדולה, וכמי שלא מחזיקים בוואטסאפ וכיוצא בזה, אין ביכולתנו להתקשר לעשרות אנשים מהמשפחה כדי לעדכן על שמחות או אפילו על עדכונים יום-יומיים. הקו מאפשר לכולם לדעת מה קורה אצל כל בני המשפחה באופן שוטף, ויש אפילו שיעור קבוע שאחד מאחי מוסר בכל יום – וכך כולנו מתאחדים בלימוד תורה".
הרב שאול ווייס, בעליו של "קו החסד" בנתניה טוען שמדובר בפגיעה אנושה – ולא רק בחרדים: "אני מדבר על 1,300 מתושבי העיר – חרדים וחילונים, עולים מרוסיה ומאתיופיה, אזרחים ותיקים ומשפחות חד-הוריות, אברכים ומשפחות ברוכות ילדים, שנעזרים בנו. אתמול, לדוגמא, קיבלנו תרומה גדולה של חלב. הקו סייע לכל אותן משפחות לקבל את המידע הרלוונטי על המוצר שיחולק, מיקומו וכיוצא בזה. בלעדיו, הם פשוט יהיו מסכנים. אני לא יודע איך נוכל לעדכן אותם. זו גזירה איומה".
הרב מיכאל אור, פתח לפני כחודש את קו "פסגת התורה": "בלי פרסום, יש כבר קרוב ל-40,000 דקות שיחה אלינו לקו, וכמובן שהכל נעשה לשם-שמיים וללא כל מטרת רווח. הקו מעביר שידורים חיים וחוזרים משיעוריהם של הראשון-לציון הרב שלמה-משה עמאר, הרב בניהו שמואלי ועוד. 'פסגת התורה' נועד נטו 'להגדיל תורה ולהאדירה', אז למה סוגרים לנו פיות? סגירת הקווים היא פגיעה אנושה בעולם התורה".
השבוע יוגש בג"ץ בנושא, בשם עשרות מנהלי קווים, הקוראים לראש-הממשלה, שמכהן גם כשר התקשורת, בקריאה לסייע בנושא - ולא לאפשר סתימת פיות. הם יבקשו לדחות, לכל-הפחות, את ההחלטה בנושא עד להקמת הממשלה הבאה.
במכתב שנשלח לשר התקשורת, ראש-הממשלה בנימין נתניהו, בידי עורך-הדין ישי שריד שאמור לעתור לבית-הדין הגבוה לצדק, נכתב בין היתר: "נוכח השלכותיה החמורות של ההחלטה אנו פונים אליכם בשם מרשיי בדרישה לבטל את התיקונים ברישיונות, ובכל מקרה להשהות את תחילת ביצועם. מובן שלאור פרק הזמן הקצר שנותר עד לכניסתה לתוקף של ההחלטה אין ביכולתנו להעלות על הכתב את טיעונינו המנומקים במלואם, ולפיכך מרשינו שומרים על זכותם להעלותם בפני כל ערכאה מוסמכת אם וכאשר יידרשו לכך. בהתאם להחלטה, יאופשר להפעיל קווי מידע קולי בתעריף רגיל רק באמצעות "קוד גישה רשתי" או באמצעות "מספר טלפון נייח". הווה אומר שכל אותם קווי מידע קולי הפועלים כיום, לא יוכלו להמשיך לפעול במספרים שלהם, גם אם לא יגבה בעל הרישיון דמי קישוריות בגינם. ההחלטה פוגעת בקניינם של בעלי הקווים ובזכותם להישאר עם מספרי הטלפון שלהם המהווים מותג מסחרי מוכר בציבור.
"בכך, ההחלטה מנוגדת לסעיף 5א לחוק התקשורת בעניין ניידות מספרים ולכן ניתנה בחוסר סמכות. החלטה מעין זו צריכה להתבצע בחקיקה ראשית, או בהתאם להסמכה מפורשת בחוק. לפיכך, ההחלטה מנוגדת לחוק התקשורת ולתכליתו לאפשר כמה שיותר מגוון של שירותי תקשורת ולהגדיל את הנגישות של הציבור לשירותים אלה. פגיעה כזו משמעותה צמצום שירותים ולכן צריכה להתבצע רק בחקיקה ראשית. עוד נציין כי החלטת משרד התקשורת אינה חוקתית ופוגעת בזכויות יסוד רבות של המשמשים בקווים ושל מפעיליהם, לרבות: חופש הביטוי, זכות הקניין וחופש העיסוק. פגיעה זו נעשית דווקא באוכלוסיות מוחלשות: מיעוטי יכולת, עיוורים ונכים, אשר הם הנזקקים לקווים אלה. שינוי כל דראסטי וכה מהותי בשוק התקשורת אינו יכול להיעשות בפרק זמן כה קצר. בעבר, במקרים אחרים בהם שונו מספרי טלפון או בוצעו שינויים מינוריים בהרבה בשוק התקשורת, איפשר משרד התקשורת תקופת הסתגלות של שנים.
הציבור ומפעילי הקווים זקוקים לתקופת הסתגלות ארוכה יותר, וכן לאפשרות להישאר עם אותם מספרי טלפון בהם הם משמשים. לאור כל האמור במכתבינו זה, נבקשכם לבטל את ההחלטה על תיקון רישיונות המפעילים ולהימנע משינויה מצב הרגולטורי הקיים. לחילופין נבקשכם לדחות את מועד תחילת תיקוני הרישיונות של המפעילים לפרק זמן של שנה לכל הפחות, על מנת לאפשר למפעילי הקווים להתארגן לקראת ההחלט", כתב שריד.
במשרד התקשורת לא התייחסו לעובדה שניוד הקווים לטלפונים נייחים יארך לפחות מחצית השנה. בתשובה ששיגרו נאמר כי "מבחינה עמוקה שערך המשרד בנושא עולה כי קיימת פרקטיקה בלתי תקינה בשוק, מצד חלק ממפעילי הסלולר, לרבות המפעילים הסלולריים הווירטואליים. בעידן בו רוב המפעילים מספקים שירות הכל כלול,
"המשרד סבור כי אין מקום לחלוקת הכנסות המתקבלות מהעברת תשלומי קישור גומלין נייד, העומדים על 7 אגורות לדקה, בין מפעיל הסלולר המארח לבין ספק שירותי החדשות, כמו גם ספקי שירותים אחרים.
"מדובר בניצול פרצה שאפשרה למפעיל הסלולר המארח להרוויח סכומים ולחלוק אותם עם ספקי שירותים, על חשבון מפעיל המוצא.
"במטרה למנוע פגיעה בציבור המעוניין בשירותים כגון המראות ונחיתות, מודיעין תחבורה ציבורית ועוד, המשרד החליט לאפשר לספקי השירותים הללו לספק ללקוחות שירותים אלה, באמצעות חיוג למספר טלפון נייח – שעלותו עומדת על אגורה אחת בלבד, או באמצעות חיוג למספר טלפון רשתי (מתן שירות רק למנויים באותה רשת מארחת – דהיינו – ללא גביית מרווח בגין מקטע השימוש ברשת אחרת).
"בנוסף, המשרד מאפשר מתן שירותים אלה, באמצעות חיוג למספרי טלפון בקידומות 1900, 1901, 1902 וזאת בתעריף של שירותי פרימיום".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.