שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק
משיחת כ"ק אדמו"ר שבת פרשת שמות שנת ה'תשנ"ב
סימן י"ב ,
על פי זה אפשר
להבין השייכות דפרשת שמות לכ"ף טבת , יום ההילולא דהרמב"ם , שחל לעולם
בסמיכות לפרשת שמות , וקביעותו בשנה זו – בערב שבת שמות , ובפרט על פי הידוע ,
שהאכילה דשבת באה על ידי העבודה והטירחא דערב שבת , כמאמר חז"ל מי שטרח בערב
שבת יאכל בשבת , מובן , שישנה שייכות בין יום ההילולא דהרמב"ם לפרשת השבוע ,
פרשת שמות , ויתירה מזו , האכילה דשבת באה על ידי העבודה
[ טירחא ]
ד [ יום ההילולא של ] הרמב"ם בערב שבת , הענין בזה , אצל הרמב"ם רואים
בגילוי איך שבהיותו במצב דהבאים מצרימה פעל שם [ באופן השייך בזמנו ] את הענין
דגאולת ישראל , הן גאולה רוחנית בערך לחושך הגלות שהיה אז
[ בדוגמת
יציאת מצרים גם במצב דלילות ] , והן כח והכנה לגאולה שלימה כפשוטה
[ להביא
לימות המשיח ] , וכמרומז גם בשם רמב"ם ראשי תבות רבות מופתי בארץ מצרים ,
בהיותו במצרים בפשטות חיבר שם הרמב"ם את חיבורו הגדול ספר משנה תורה , ספר
הלכות הלכות המקבץ לתורה שבעל פה כולה , שזה פעל גאולה [ יציאת מצרים ] במצב דחושך
הלילה של הגלות – כמו שכתב הרמב"ם בהקדמתו הטעם שראה לחבר חיבורו , בכדי
לשלול את ההעלם והסתר שנעשה בלימוד והבנת התורה , שאותם הפירושים וההלכות והתשובות
כולהו נתקשו בימינו ואין מבין אותם כראוי אלא מעט במספר ואין צריך לומר התלמוד
עצמו כולהו , ולכן ראיתי לחבר דברים המתבררים כולהו כולם בלשון ברורה ודרך קצרה עד
שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי כל כולהו , וכך נעשה בפועל , שספר הרמב"ם
נעשה מורה דרך לבני ישראל בכל הדורות , החל מבני ישראל במצרים בדורו של
הרמב"ם , ומשם נתפשטו פסקי הלכותיו למקומות אחרים בעולם [ כידוע מאגרות
הרמב"ם ] , עד לבני ישראל בדורות שלאחרי זה , כולל גם על ידי זה שריבוי ספרים
[ החל משולחן ערוך וכולהו ] מיוסדים על ספר הרמב"ם , כלומר , שהרמב"ם
פעל שגם במצב של לילות , ערבין במצרים כפשוטו [ ומצרים מלשון מצרים וגבולים ] –
תהיה יציאת מצרים , גאולת ישראל [ ובדוגמת פעולת רבינו הקדוש על ידי חיבור המשניות
, כדי שלא תשתכח תורה שבעל פה מישראל , כמרומז גם בהתחלת המשנה מאימתי קורין את
שמע בערבין , מזכירין יציאת מצרים בלילות , כנזכר לעיל ] ,
ויתירה מזו ,
נוסף על מזכירין יציאת מצרים בלילות , פעל הרמב"ם גם את הענין דכל ימי חייך
להביא לימות המשיח – כידוע שספר הרמב"ם כולל כל הלכות התורה , גם הלכות
השייכות לזמן שבית המקדש קיים , וגם – ההלכות דימות המשיח [ בסיום ספרו ] , שמורות
לבני ישראל ההלכות שקשורות עם ימות המשיח , איך צריך להתכונן לזה , והסדר בפועל
דביאת הגאולה האמיתית והשלימה , ולהוסיף , שהרמב"ם חי שבעים שנה , ימי
שנותינו בהם שבעים שנה , שמורה שאצלו היתה בגלוי השלימות שקשורה להרי אני כבן
שבעים שנה לפעול יציאת מצרים בכל המצבים [ בימים , בלילות ולהביא לימות המשיח ] ,
כנזכר לעיל בנוגע לרבי אלעזר בן עזריה , ועל פי הידוע שביום ההילולא של צדיק כל
מעשיו ותורתו ועבודתו אשר עבד כל ימי חייו עולים למעלה , וזה מאיר ומתגלה למטה
ופועל ישועות בקרב הארץ – מובן , שביום כ"ף טבת , יום ההילולא של הרמב"ם
, קיימים בגלוי כל מעשיו ותורתו ועבודתו של הרמב"ם – בחיבור ספר משנה תורה
בארץ מצרים , וכל שאר עניני עבודה שלו במשך שבעים שנות חייו – וזה פועל ישועות
בקרב הארץ , בקרב הארץ דמצרים [ מיצרים וגבולים דעולם ] , באופן שזה נעשה מורה דרך
ומורה נבוכים דבני ישראל בכל הדורות שלאחרי זה , ועל פי זה מובן החידוש דהאכילה
בשבת פרשת שמות בשנה זו – כיון שבאה על ידי העבודה והטירחא בערב שבת זה , כל מעשיו
ותורתו ועבודתו שהכין הרמב"ם במשך שבעים שנות חייו , נמצאים כולם בגלוי באופן
דפועל ישועות בקרב הארץ בערב שבת זו , הרי מובן מכך מה זה מוסיף בעבודת שבת זו ,
העבודה לפעול גאולת ישראל במצב הבאים מצרימה בגלות !
בברכת התורה
משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.