רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 4 במאי 2015

פרשיית העוקץ ברחוב החרדי: "אין כסף קל"‎

מאת חיים לב

קריסתו של חלפן הכספים בבני ברק שברח לחו"ל ממשיכה להכות גלים ברחוב החרדי: ככל שחולפים הימים הולכים ומתבררים ממדי העוקץ שהותיר אחריו מאות משפחות בציבור החרדי ללא כספי החסכונות שלהם.
ההערכה הרווחת כעת היא שחלפן הכספים יעקב דומב איבד ללקוחותיו סדר גודל של 60 מיליון שקל, כשלפי שעה לא ברור האם קיים סיכוי שמשהו מהסכום האגדי האמור יחזור למשפחות החרדיות ההמומות.
הבוקר עיתוני הכלכלה 'גלובס' ו'דה- מרקר' סיקרו את הפרשיה. "ככל הידוע דומב ברח ולא נמצא היום בישראל, ההערכות הן שהוא גזל לכאורה בין 50 ל-80 מיליון שקל, מכ-400 או אפילו 500 משפחות, רובן מהמגזר החרדי, אך היקף המעילה לכאורה עדיין אינו ברור", צוטט ב'גלובס' עו"ד רענן גל, המייצג חלק מהמשפחות החרדיות שהעבירו כספים לדומב.
מנגד, טען עו"ד אלקנה בישיץ, שייצג את דומב כי מדובר באדם שהסתבך כלכלית. לא בעוקץ. "אם ייפתחו נגד דומב איזה שהם הליכים משפטיים שהוא יצטרך להתגונן מפניהם, אני מניח שהוא יפנה אליי. כרגע אני לא רואה אילו הליכים יכולים להיפתח נגדו. האיש איבד את הכול".
 "בציבור החרדי אנשים, במקום ללכת לעבוד, הולכים ומשקיעים את כספם בכל מיני צ'יינג'ים כאלה, שמבטיחים להם לקבל ריביות מאוד גדולות, ועכשיו הם מתפלאים. כולם סופקים כפיהם ביגון ומביטים לשמיים כל פעם מחדש, אבל בפועל אחת לכמה שבועות קורה שמישהו עוזב את הארץ באותה צורה בדיוק, לאחר שאיבד הרבה מאוד כספים של אנשים...
"רבים מאנשי המגזר החרדי מחליטים לעסוק בעיסוקים כאלה, עושים צ'קים, פורטים צ'קים, מחליפים כסף ועושים הכול חוץ מללכת לעבוד, וגם ליעקב (דומב) היו כל מיני עיסוקים כאלה שהפילו אותו. כשהוא בחר להתנהל בהלוואות חוץ-בנקאיות, התרעתי בפניו – כמו שאני מתריע בפני כל אדם שחשוב לי שלא יסתבך – את הסיכונים הגלומים בכך, אך הוא פנה לדרך הזו בכל זאת ונטל את הסיכון".
עסקן חרדי המעורב בפרשיה טען היום בשיחה עם ערוץ 7 כי בעניין הזה הציבור החרדי חייב לעשות עם עצמו חשבון נפש.
"המחשבה לעשות כסף קל לוקה לא רק במחשבה מעוותת, אלא יש כאן גם נאיביות רבה. אין כסף קל. אין דרכים עוקפות. כדי להתפרנס בכבוד חייבים לעבוד ולהזיע. כל דרך עוקפת היא מסוכנת במקרה הטוב ויוצרת עוגמות נפש נוראיות בעתיד הנראה לעין במקרה הפחות טוב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.