רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 ביולי 2015

האם החרדים שמאלנים

מאת מנדי גרוזמן:

מתחביביי: להפריך את התקווה השמאלנית הגדולה שהציבור החרדי הוא "משלהם". הוגים שמאלניים אוהבים להשתעשע בדמיונות שהחרדים באותו ראש איתם מבחינה מדינית ורק בגלל סיבות תרבותיות הם תומכים בגוש הימין. "אם רק נדע לחייך אליהם", הם אומרים לא פעם, "לשון המאזניים תיטה לצד שלנו".
אז זהו, שכל כך לא. כל כך לא וזה מצחיק עד דמעות. החרדים שמאלנים? מה בדיוק בוער להם בעצמות, זכויות אדם? דאגה לפלסטינאים?
החרדים, כמו יהודים טובים בכל הדורות, לא מאמינים לגויים. לא לערבים, לא לאירופאים, וגם לא לאמריקאים. הם בגלות, ומבחינתם צריך צבא חזק מאוד בשביל החיים ונציגות חרדית חזקה מאוד בכנסת בשביל איכות החיים. אם וכאשר יהיה הסדר מדיני הם מוכנים לשקול להחזיר שטחי ארץ ישראל, כי לא דחוף להם להחזיק בכל גבעה. זה כן. אבל שלום? אמון בפלסטינים? לתת הפלג הפנים-חרדי שמתחרה בהם הם לא מאמינים, אז לפלסטינאים. בטח.
רוצה לומר: הם חשדניים. ולכן תמיד ייטו לימין, גם מדינית. כשהנתונים בנוגע לכוונות הצד השני לא מוחלטים, הם תמיד יקבעו שהצד השני זומם משהו. אם השאלה היא אם יש פרטנר או אין, הם יסברו שאין. ואם אמון מונח על הפרק, הם יעדיפו להמתין למשהו בטוח יותר.
למשל, הסכם הגרעין עם איראן. אני מניח שהרב מאיר צבי ברגמן, חתנו של הרב שך וחבר מועצת גדולי התורה הליטאית, לא העמיק בפרטי ההסכם עליו חתמו המעצמות. זו מילה של נתניהו מול מילה של אובמה. ראש ממשלת ישראל (שעד אתמול היה אויב החרדים הגדול) מול אובמה (גוי מאמריקה). וכיוון שזו מילה של יהודי מול מילה של גוי, אז בלי לעיין בפרטים הוא אומר את הדברים הבאים, והם מבטאים עמדה חרדית קלאסית, והיא מאוד מאוד לא שמאלנית:
"אין לנו אל מי לסמוך, הלא גם המשענת על אמריקה זה משענת קנה רצוץ וגם היא אינה יציבה בתמיכה בישראל באופן תמידי, הרי גם היא מתנהלת על פי הפוליטיקה שלה ופוליטיקה הרי נתונה לשינויים, לא תמיד הם יעדיפו אותנו על פני הערבים.
ורק עכשיו אנחנו רואים שלצערינו כל מדינות העולם ובראשם אמריקה עשו הסכם עם גדולי שונאי ישראל שיוכלו לפתח נשק שיכול להשמידנו, הרי פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר, אי אפשר לסמוך עליהם" (הציטוט על פי דיווח של ישראל כהן ב"כיכר השבת")

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.