רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 15 ביולי 2015

שלא תפלו בפח: כיצד מזהים גדול בישראל? עשרת הדיברות

מאת ברוך מרזל

בעקבות פרשת הרב מהצפון ובעקבות כמה וכמה פרשיות נוספות בהן נגרם חילול ה' גדול עקב מעורבותם של אנשים הנחשבים ל"רבנים" ול"גדולי תורה" במעשים מחפירים שאינם הולמים אפילו את הקל שבישראל, ראיתי לנכון לאור ניסיון והיכרות של עשרות שנים עם גדולי תורה מכל החוגים, המגזרים והעדות, לרבות גדולי הדור הקודם, לשרטט קוים כלליים לתועלת הציבור, אשר בעזרתם ידע להיזהר משרלטנים למיניהם ולהבדיל בין גדולי ישראל האמיתיים למאחזי העיניים לסוגיהם השונים.

ראוי להבהיר, כי הציבור במקרים רבים מולך שולל בנושא הזה, ואין מדובר רק באותם מקרים קיצוניים כמו של אותו "רב" מצפת. מתוך חוסר ידע וחוסר תשומת לב, בונה הציבור "סולם" ו"מדרג" בו את הרבנים בלא שיהיו בידיו כלים בסיסיים באמצעותם ניתן להבחין מיהם באמת גדולי התורה.רק לפני מספר ימים השתתפתי בחתונה, אליה הגיעו כמה גדולי תורה, שאחד מהם הינו גדול הדור, הבקי בכל חדרי התורה, אשר כבר עבר את גיל 80.
הציבור שהיה אדיש לנוכחותו של אותו ענק, אולם משנכנס אדמו"ר צעיר (שבציבור החרדי אינו נחשב כלל למשהו יוצא דופן) הלבוש בלבושי אדמו"ר אשר משמש כשנתיים בתפקיד וטרם מלאו לו 40 שנה, נעמדו עשרות אנשים ונשים בדחילו ורחימו על-מנת לבקש את ברכתו. אינני מתימר לומר שמי שיקרא את הנקודות שהעליתי בהכרח ידע להבחין תמיד בין תכלת לקלא אילן, בין אמת לזיוף, אך מכל מקום יש כאן מורה דרך אשר יעזור במרבית המקרים. ומתוך תפילה שלא תצא תקלה תחת ידינו, ניגש לעניין.
א.      אין להתפעל מגינונים חיצוניים ולא מלבוש יוצא דופן.לחיצוניות אין משמעות גדולי התורה האמיתיים לבושים בלבוש רבני סטנדרטי, כאשר לכל חוג כללים משלו. כל גדולי הדור ה(הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הרבי מלובביץ,הרב צבי יהודה קוק והרב שפירא הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ובנו הגר"ש אויערבאך שליט"א, הסטייפלער ובנו הגר"ח קנייבסקי שליט"א, הרב בנציון אבא שאול הגראי"ל שטיינמן שליט"א – באף אחד מהם לא תמצא דבר מה יוצא דופן בלבושם ובהנהגתם החיצונית. כך גם תראה אצל . גם חכמי ספרד הגדולים לבושים לבוש רבני רגיל למעט הרשל"צ.
ב.      צניעות בחיים האישיים – מי שביקר אי פעם במעונו של הרבי מלובביץ, הרב אלישיב , או הרב צבי יהודה זצ"ל לדוגמא, התקשה להאמין כי מאות אלפי יהודים משחרים למוצא פיו של אדם החי בכזו פשטות. גדולי ישראל האמיתיים נאמנים לצוואת חז"ל – "פת במלח תאכל… ובתורה אתה עמל". גם כאשר לעיתים מזדמן להם רווח כלכלי מתוקף תפקידים שונים או ממקור אחר, הם ממשיכים לחיות בצניעות מתוך הרגל של מי שמבין כי העולם הזה אינו אלא פרוזדור לעולם הבא.
ג.       גדול אמיתי בתורה אינו מבקש כסף עבור ברכותיו. הוא גם אינו מנצל את מצוקתם של הפונים אליו ואינו לוקח מהם כסף גם כאשר זה בא מיוזמתם. החזון אי"ש זצ"ל אף סרב למכור את ספריו למי שהיה בא אליו להתיעץ ולהתברך והוא חשד שזוהי דרכו של אותו יהודי לגמול עימו טובה על עצתו וברכתו. פעם אחת ביקר אותו הרב הראשי הרב הרצוג זצ"ל והשאיר סכום גבוה יותר מהנקוב עבור ספר. הוא אמנם הסכים למכור לו כי ידע שהקונה באמת מעוניין בספר, אך הוא שלח אליו שליח עם עודף מדויק! זאת, בשעה שהחזון אי"ש חי בעניות וכל פרנסתו באותה עת הייתה ממכירת ספריו.
ד.      מופתים למיניהם ו"רוח הקודש" ונבואה(ברוב גדול של המיקרים אינם נכונים אינם קריטריון לגדלות בתורה. קל לנצל אנשים במצוקה וליצור עליהם רושם בתחומים הללו. פרט לכך, גם לו יצויר שפלוני ניחן בכח לברך וברכותיו מתקבלות, עדיין זה לא הופך אותו לגדול בתורה. עשיית מופתים איננה תחליף לידיעה ועמל של שנים בלימוד לעומק ולרוחב של תורת ה'. מאידך, אם רב ברך שיקרה דבר מסוים והברכה לא נתקיימה, אין זה פוסל אותו מלהיות גדול בתורה. רק נביא אינו יכול לטעות לגבי העתיד, וישנם גדרים ברורים בהלכה לגבי נביא אמת ונביא שקר.
ה.      למדונו חז"ל בתנא דבי אליהו, שחייב אדם לומר "מתי יגיעו מעשי למעשי אברהם, יצחק ויעקב". אם כך נאמר על כל אדם מישראל, על אחת כמה וכמה גדולי ישראל. האבות הקדושים, ועימם שאר האושפיזין, משה, אהרון, דוד ויוסף מייצגים את השלמות האנושית, כאשר כל אחד מהם מגלם מידה אחרת של המרכבה העליונה. בבואנו לתהות על קנקנו של גדול בישראל, הדבר הטבעי ביותר שיש לעשות זה לבדוק עד כמה הוא דומה לאותם ענקי האומה, שכל בית ישראל נשען עליהם.
ו.        גדול אמיתי אינו נבהל משאלות וקושיות. מותר, ואף חובה, על התלמיד לשאול את רבותיו במקום שאינו מבין את הפסק. חז"ל למדונו שמרים הקשתה על עמרם, שהיה גדול הדור (מלבד שהיה אביה)והוא הודה שטעה והצדק היה עמה! רבי חיים מוולוז'ין פרש את דברי חז"ל באבות – "הוי מתאבק בעפר רגליהם", שחובה על התלמיד להאבק ולבדוק דברי רבותיו וסיפורים עליהם. היהדות אינה סובלת פולחן אישיות אלא הערצת התורה והמידות של האיש.
ז.       גדלות אמיתית מתבטאת בתורה, בתפילה ובעבודת המידות. אלו הם קנינים שאינם נקנים לפתע פתאום ביום אחד, אלא הם דורשים שנים על גבי שנים של עמל ויגיעה. עלינו להיזהר מלהתלהב מכל מיני עניינים צדדיים כגון כושר דיבור, יחסי ציבור,גימקים כריזמה וכדומה. גדולי ישראל האמיתיים נמדדים רק לפי התכונות שמנינו לעיל.
ח.      גדול בתורה, ככל שיהיה, אינו רשאי לחלוק על פסיק בהלכה המסורה בידינו איש מפי איש. תורת ה' ניתנה לנו דווקא בצורה זו של מסירה מדור לדור, ומי שממציא תורה חדשה,או מורה לעבור על מצוה אסור לשמוע לו וחזקה שאינו גדול בישראל.
ט.      מתכונותיו של גדול בישראל, של מנהיג אמיתי, היא היכולת לא להיסחף אחר הזרם, אלא לעמוד על דעתו, גם כאשר כולם חלוקים עליו. מי שאין לו חוט שדרה, אף אם ברשותו ידע רב, אינו מסוגל להנהיג את הדור.
י.        גדול בישראל אינו מקבל שוחד – לא של כסף כסף בכלל לא מדבר אליו ולא של כבוד. הוא מכיר בערכם של חיי הנצח ובערכה של האמת, ועל-כן אינו מתפתה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.