רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 12 ביולי 2015

תמונות היסטוריות של הרב יוסף צבי דושינסקי מגיע לועידת האו"ם לנאום נגד הקמתה של מדינת ישראל - מיוחד ל'בעולמם של חרדים'




לכבוד הרב שאולזון,

היות והאתר שלכם היא מהמובילות ביותר בציבור החרדי, בלי נטייה פוליטית, הייתי רוצה לשתף איתך ועם הקוראים כמה תמונות נדירות שטרם נחשפו לעין בציבור החרדי (!) .
בתמונה שצולמה לפני 68 שנים,  ב 20/07/1947 רואים את הרב יוסף צבי דושינסקי זצ''ל, גאב''ד העדה החרדית מגיע עם קבוצה של מעריצים לנאום בפני חברי ''ועדת האו"ם המיוחד בעניין פלסטין"  (אונסקו"פ - UNSCOP).
בנאום שנשא בפני חברי הוועדה, בנוכחות עשרות חרדים ובכללם הרב ראובן זעליג בענגיס זצ''ל (שנאם ג''כ) , הרב דושינסקי הצהיר ש "וועד העיר למקהלות האשכנזים'' (העדה החרדית) לא מכירה ב''כנסת ישראל'' (הסוכנות) כנציגם של העם היהודי היושב בציון, וכן לא מגבה את הרעיון לתת את האוטונומיה המתוכננת לתנועה החילונית. וזאת בגלל שכנסת ישראל איננה ממושמעת לדיני התורה.
הרב דושינסקי דיבר על רעיון להשאיר את עיר הקודש ירושלים בידי שלטון בינלאומי בשליטת האו''ם.
הוא גם ביקש שהבריטים יאשרו כניסתם של פליטי השואה לארץ ישראל באופן מידי.
הרב דושינסקי טען שהוא מייצג כ60,000 נפשות השייכות לקהילה החרדית האשכנזית בירושלים.
לקריאת הנאום (באנגלית, מתוך אתר האו''ם)
לחץ כאן:
קצת רקע בקיצור:
אחרי מלחמת עולם הראשונה, ניתנה לבריטניה את המנדט לשלוט ולהחליט לגבי עתידה של האדמות שנכבשו מאימפריה העות'ומנית. ובכלל זה ארץ ישראל.
בגלל מאמצים דיפלומטיים של התנועה הציונית, (ובכלל זה פעולות של השר משה מונטיפיורי) בריטניה הביעה את כוונתה לתת ליהודים '' בית '' משלהם.  תחילה הציעו שטח באוגנדה, ולאחר מכן באל עריש שבסיני, אך לבסוף הביעו נכונות להקים אוטונומיה יהודית בחלק המערבי של ארץ ישראל התנכ''ית, לצד אוטונומיה בשליטה ערבית.
אשרות כניסה מצומצמות וממוספרת לארץ ישראל ניתנו ע''י הבריטים לסוכנות היהודית שכמובן קידמו את האינטרסים שלהם והאפלו לרעה את הקהילה החרדית שהתנגדו לתנועה הציונית.
בתקופת מלחמת עולם השנייה, התכניות האלו נכנסו להקפאה, והבריטים מנעו מהפליטים היהודים להגיע לחופי ישראל, כדי שלא ישתנה המאזן הדמוגרפי מול מספר הערביים שגרו בר ארץ ישראל, כמו כן גם אסרו על מכירת אדמות ליהודים וכו',  מה שגרר תגובות אלימות מהמחתרות הציוניות.
כמו כן, ערביי האזור התנגדו למאמצים הציוניים והפעילו טרור כלפי היהודים והבריטים.
כך ,למרות שהציונים לחמו יחד עם הבריטים מול האויב הפשיטי במלחמת העולם השנייה, נוצרה איבה משולשת בין ערבים יהודים והבריטים.
בגלל המצב, ועקב לחץ מארה''ב החליטו באו''ם שיקימו ועדת מיוחד בעניין פלסטין שיבדקו את כל ההיבטים הקשורים להקמת ממשל יהודי לצד ממשל ערבי בארץ המוגדרת כ'פלסטין'.
הוועדה ביקרה במחנות פליטים בגרמניה, במדינות ערב, וכמובן בארץ ישראל, ובסופו של דבר הגישו את מסקנותיה לאו''ם. מה שהוביל לתכנית החלוקה של האו''ם (כ''ט בנובמבר)  כ4 חודשים לאחר נאום הרב דושינסקי הנ''ל.
אציין, שדווקא החרדים קדמו לציונים ברעיון לעלות לארץ ישראל, וכבר עלו מאירופה קבוצות רבות של תלמידי הבעש''ט, תלמידי הגר''א ותלמידי החת''ס במשך מאות שנים, והצטרפו לתושבים מהקהילות בני עדות המזרח שקדמו להם במאות שנים.
אך בגלל ההשפעה הגדולה של התנועה הציונית החילונית, החרדים מנעו מלעלות לארץ ישראל בתחילת המאה ה20.
מה ששינה את ההשקפה החרדית הייתה הטבח ההמוני ביהודים ע''י הנאצים, שגרם להפסד של מעל ששה מליוני נפשות יהודיות הי''ד.  החרדים הבינו שלא היה ניתן להמשיך לחיות בגולה, וחייבים לפתוח את שערי ארץ ישראל לקליטת המוני עם ישראל שרידי השואה האיומה.
התנועה החרדית 'אגודת ישראל' התפלגה לשניים, בין אלו שהיו מוכנים להתפשר ולשתף פעולה עם התנועה הציונית, לבין אלו שלא היו מוכנים להתפשר בכלל -  העדה החרדית.
תנועת אגודת ישראל תמכו במאמצים לקבל עצמאות, וכן היו ממקימי המדינה ושותפים בממשלה הראשונה של דוד בן גוריון, וכל הממשלות שהורכבו לאחר מכן עד לימינו אנו.
תנועת העדה החרדית התנגדה לתנועה הציונית וכן מתנגדת לה עד ליום הזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.