רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 7 ביולי 2015

בג"ץ במסר חד לנתניהו: ליצמן לא יכול לכהן כסגן שר הבריאות, ראש ממשלה לא יכול להיות גם שר‎

מאת רוני לינדר-גנץ

בג"ץ, בהרכב מיוחד של 5 שופטים בראשות הנשיאה מרים נאור, שלח היום מסר חד וברור לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לפיו תפקיד של "סגן שר במעמד שר" לא יוכל להמשיך להתקיים ולא יעזור שום מתווה כמו זה שנוסח על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שאמור היה לאפשר לליצמן להמשיך כסגן שר במשרד הבריאות. נציגת המדינה הודתה כי להחלטה יש השלכות לא רק על התיק הזה מאחר שראש הממשלה מכהן כשר במשרדים נוספים, בהם החוץ והתקשורת.
העתירה הוגשה על ידי סיעת יש עתיד בטענה שבג"ץ הבהיר כבר ב-2009 - גם אז בעניינו של ליצמן - כי לא יתאפשר יותר למנות סגן שר "בכאילו", כפי שמתרחש במשרד הבריאות. לאחרונה נחשף כי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, קיבל מתווה, שאמור לוודא כי נתניהו יהיה שר הבריאות בפועל ולא "על הנייר". 

שופטי בג"ץ תקפו בחריפות את המתווה ודחו את הסבר המדינה כי ליצמן הוא סגן שר שאינו שונה מהותית משאר סגני השרים. לדברי השופט אליקים רובינשטיין, "גם ירון מזוז הוא סגן שר. האם הוא וליצמן הם אותו הדבר? מה נשתנה הרב ליצמן מכל הסגנים? בתמונת הממשלה לא ראיתי את חוטובלי ומזוז אבל ליצמן היה שם. במה הוא זכה להשתתף בצילום כזה בין השרים? הוא הרי רק סגן שר...".
השופט חנן מלצר אמר: "ראש הממשלה לא יכול להיות שר בכלל. בחוק יסוד הממשלה הקודם היה סעיף, שלפיו ראש הממשלה יכול להיות ממונה על משרד. בחוק יסוד הממשלה הנוכחי הורידו את הסעיף הזה. הוא לא יכול בכלל (להיות שר - רל"ג), לצד תפקידו כראש הממשלה, לכן כל המתווה, ככל שהוא מכוון לראש הממשלה, יש בו פסול בעצם זה שהוא גם שר".
מלצר הוסיף: "בחוק הנוכחי מוסדר וכתוב שיש מקרים שראש הממשלה יכול להיות שר: כששר מתפטר או נפטר או נמצא בנבצרות אבל זה רק באופן זמני. אז פה, במתווה הזה, כשאתם מסיטים את הכובד לראש הממשלה, אתם נופלים לבעיה האחרת שראש ממשלה בכלל לא יכול לשמש כשר. יכולתם לשנות את זה ערב כינון הממשלה אבל השינוי הזה לא נעשה. לכן ראש הממשלה לא יכול להיות גם שר". 

השופט רובינשטיין הוסיף: "הבריאות נוגעת לכל אחד מאיתנו. מי באמת אחראי לבריאות? לראש הממשלה יש איראן, ביטחון, חוץ, שלא לדבר על תקשורת וצריך בעל בית. מי בעל הבית? אם נשאל את האדם ברחוב, הוא יגיד ליצמן והוא יצדק. ליצמן ממנה מנכ"ל בהדסה, יש לו תוכניות מרשימות. כמו שאמר השופט חשין בזמנו: 'דברו אמת'. יוצא פה סוג של בגדי המלך. אם זה כמו כל סגן שר, למה בכלל צריך מתווה?. שנית, יוצא שמסרסים אותו עם כל המתווה כי ברגע שיש מתווה, אז על כל דבר בעל משמעות הוא צריך ללכת לראש הממשלה. איפה פה המשילות?".
מלצר הוסיף כי "גם חברי השופט רובינטשיין מצטרף לדבר הזה. ונאמר באותו פסק דין (משנת 2009) שזה כמו שהיתה אזהרת אזהרה לגבי סגן שר היתה גם הערת אזהרה לגבי מעמדו של ראש הממשלה כשר". הנשיאה נאור תהתה, מדוע דרוש מתווה אם ליצמן הוא סגן שר ככל סגני השרים.
השופטים גם ביקשו להבין באופן מדויק למה ליצמן אינו רוצה או יכול להיות שר. נציגת המדינה השיבה לשופטים: "מי שיכול לספק הסבר לעניין הזה הוא סיעת יהדות התורה, שאינה מיוצגת על ידנו".
עוד טענה המדינה כי "כל שר משתמש בסגן שר בצורה שמתאימה לו. יש סגנים שמקבלים סמכויות מצומצמות ויש נרחבות יותר. כמובן שהאחריות המיניסטריאלית של השר (במקרה זה, ראש הממשלה - רל"ג) צריכה להישמר ואת זה המתווה בא לשמר".
בסיום הדיון, ניתנה ארכה לעותרים לתקן את העתירה בשל העובדה שהמתווה הוגש לאחר הגשת העתירה המקורית. עם זאת, השופטים הבהירו באופן חד משמעי את כיוון ההחלטה. השופט רובינשטיין סיכם במילים: "אולי נפתור הכל אם ליצמן ישמע את הרוח שנשבה פה, שנוטה לקדם אותו. אנחנו לא נקבע אג'נדה למועצת גדולי התורה אבל אם ליצמן יודע שהוא מסכים להיות שר - תיפתר הבעיה".
מלשכת סגן שר הבריאות נמסר בתגובה: "סגן השר ליצמן ילמד את דברי השופטים וישיב לשאלות שהופנו אליו, בתוך 5 ימים, כפי שנקבע. לאחר מכן, ימתין להכרעת בג"ץ בנושא".
ח"כ ציפי לבני אמרה כי "יותר משהחלטת בג״צ חשובה בעניין כהונת ראש ממשלה כשר הבריאות, היא חשובה עוד יותר בעניין כהונתו כשר התקשורת. החלטה נכונה יכולה לשים סוף לתהליך הפיכת ראש ממשלה בישראל הדמוקרטית לשלטון יחיד ללא גבולות ללא עכבות וחסין מביקורת - לפי תכנית נתניהו המקורית שנחשפה בהסכמים הקואליציוניים. כך או כך, נתניהו יוודא היטב שהשר שימונה במשרד התקשורת לא ישכח מי מינה אותו ולשם מה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.