רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 27 ביולי 2015

מילה בסלע - נפלו ברשת

עומס החום הבלתי רגיל כאן בשבועות האחרונים, יחד עם הלחות האיומה, גורמים לאנשים לפעול בצורה לא הגיונית, לא ישרה וגם לא חכמה. רק כך ניתן להבין את המעשה המחפיר שהתרחש בימים האחרונים בבני ברק, כמו גם את שתיקתם של אלו שציפינו מהם למחאה רבתי.
על מה המהומה? כידוע, הרשת הקמעונאית מגה מקבוצת ’הריבוע הכחול‘ הפכה בשנים האחרונות לאחת מגדולות הרשתות המחללות שבת. עם רכישתה את רשת חנויות ההתרסה AM:PM, התמקמה הרשת הגדולה בחזית המלחמה בקדשי ישראל. הציבור החרדי בהוראת גדולי ישראל הדיר את רגליו מחנויות הרשת, גם אלו שהיו ממוקמות בתוככי השכונות החרדיות, כצעד של מחאה מתבקשת, וכדי שלא להיות שותף של מחללי השם. במקביל, מערכות העיתונים החרדיים נמנעו לחלוטין מקבלת פרסומות של הקבוצה המחללת שבת. ואכן, החנויות התרוקנו כמעט לחלוטין מדמויות חרדיות, למעט אי אלו שבכל זאת סבורים שהם חרדים, וכן מתי מעט הטוענים לקבלת היתר לצורך פרנסתם. הנהלת הרשת לא ויתרה בקלות על קהל לקוחותיה יראי ד‘, ונקטה פעולות של שינוי שם החנויות במטרה להבהיר לציבור היקר שהבעיה העיקרית היא השם. אך הציבור בז לבזים והמשיך להדיר רגליו מכל עסק שבבעלות הרשת. מכאן ואילך הכל ידוע; הרשת צברה חובות של מאות מיליוני שקלים, ובית המשפט אמור להכריע אם הגדרתה היא פושטת רגל או שעדיין פושטת יד.
בשולי הפרשייה הכאובה, אירעה לפני כשנה תקרית בלתי נעימה. בתוככי העיר בני ברק נפתחה חנות גדולה לממכר מזון ומוצרים לבית תחת השם 'תכל'ס'. ע"פ ההודעות הרשמיות, החנות נוסדה בבעלות משקיע חרדי. הידיעות בעיתונות לימדו שמדובר בחנות ראשונה של רשת המיועדת לציבור החרדי, ואמורה לפתוח סניפים בכל ריכוזי הציבור החרדי. בשלב זה החלו שמועות מרחפות על כך שהחנות היא בבעלות אותה הרשת, שאינה מוכנה לוותר על הקשר היקר לה כל כך עם הציבור החרדי. מקורן של השמועות לא התברר עד היום הזה. אין ידוע אם מדובר בחשדנות חסרת בסיס, בדיסאינפורמציה של רשתות מתחרות, או אפילו בשמועות מרושעות שהפיצו אנשים רעים שלא שיתפו אותם בהנהלה.
הנהלת החנות מיהרה כמובן להכחיש מכל וכל את השמועות השקריות, ופעלה בכל המישורים על מנת להוכיח שאין, ולא היה להם קשר כלשהו לרשת מגה הריבוע הכחול המחללת שבת, רחמנא ליצלן. הנוגעים בדבר מיהרו אל היכלי תורה על מנת להציג לציבור הוכחות מצולמות על אהדת הדת שלהם, ויחד עם זאת הקפידו לפרסם באופן אינטנסיבי שהדגל של החנות הוא טריות, טריות בלבד, ולא מעניין אותם לחלל את השבת חס ושלום. ההוכחה המוחצת להיותה של החנות כשרה למהדרין הייתה פרסום שבועי קבוע בעיתון חרדי, צעד שהיווה מכת מחץ לכל המשמיצים למיניהם, מפני שברור היה לכל בר דעת, שעיתון חרדי שעד לפני שלוש שנים הוביל את המאבק נגד תעתועי הרשת מחללת השבת, לא יפרסם מודעות של חנות השייכת לאותה רשת.
וכאן מגיעים אנו אל העוול והשחיתות שבראשית דברינו. בשבוע האחרון הודיעה הרשת הארצית הגדולה מחללת השבת על סגירת עשרות סניפים, במסגרת צעדי ייעול, ובתוך ההודעה נכתב כבדרך אגב, שגם הסניף הממותג כ‘תכלס‘‘ ייסגר. ואנו זועקים ל מ ה??? מדוע הנכם שולחים את ידכם בנכס שאינו שלכם?! מאין לכם העוז להפיל יחד עמכם חנות תמימה השייכת בכלל למשקיע חרדי, שאין לה שום קשר עסקי עם הרשת הארצית הידועה האחראית לחילולי השבת?! ואם על מחללי שבת אלו אנו נזעקים, מה נאמר על שתיקתם של אנשי שלומנו? מדוע הציבור החרדי לא נזעק להגן בגופו ולמחות על העושק המתבצע לאור יום?! ככה, בריש גלי, לאחר שפורסם בפומבי ובצורה הברורה ביותר שהחנות אינה שייכת לרשת, אז פתאום אתם פולשים אליה וגוררים את החנות אתכם עם ההתמוטטות הכלכלית?? הכסדום היינו??? לעמורה דמינו??? אין לנו אלא ללמד זכות על השתיקה הרועמת. ייתכן שההימנעות מכל צעדי מחאה על עושק נכס פרטי בידי רשת ארצית, מקורה הוא ברצון למנוע חילול השם נורא. ייתכן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.