רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

תחקיר של העיתון "אינדיפנדנט" חושף תוכנית לימודים לבני 3 במוסד חינוך חרדי - "גויים הם רשעים": כך מלמדים חרדים בלונדון

בדף עבודה שניתן לילדים בני שלוש בבית ספר חרדי בלונדון, נכתב ש"גויים הם רשעים". זו רק דוגמה אחת מתוך שורה של מסמכים שחשף הלילה (ד') העיתון הבריטי "אינדיפנדנט", בתחקיר אודות החינוך במוסדות חרדיים מפלג סאטמר הקיצוני בצפון-לונדון.

הפרסומים הללו עוסקים, בין השאר, בנושא רגיש: לימודי השואה. בחומרים ניתן לראות שהנאצים רק מכונים שם "גויים". דבר זה יסביר התבטאויות, במקור ביידיש, כמו "מה עשו הגויים לכל היהודים" - כאשר התשובה, לפי דף העבודה, היא "הרגו אותם". בנוסף נכתב: "מה עשו הגויים הרשעים לבתי הכנסת ולחדרים? - שרפו אותם".

 אך המקור שהדליף את הדברים מסייג את הקישור לשואה. "זה לא מתייחס לזה בבירור", אמר, "זה מסמך שמלמד ילדים מאוד צעירים לפחד ולהתייחס ללא-יהודים בחשדנות, מפני שזה מה שהם עשו לנו בעבר". המקור, שרצה לשמור על אנונימיות הוסיף כי "זה לא שיעור היסטוריה – אי אפשר לומר את זה. זה משל שמלמד ילדים לנהוג בקיצוניות, לשנוא ולפחד מהעולם החיצון".

 אמילי גרין, שלימדה בבית ספר "בית רחל" לבנות, אחד המוסדות העומדים במרכז השערורייה, עומדת כיום בראש ארגון "גשר אירופה", התומך ביהודים אורתודוכסים המעוניינים לחזור בשאלה. היא מספרת שהממצאים משרטטים תמונה מדוייקת. "זה לא נדיר שמלמדים שלא-יהודים הם רשעים בבתי הספר החרדיים הקיצוניים. זה חלק מהתפילות, הלימוד, כל האתוס", אמרה המורה לשעבר.

"שטיפת מוח"

גרין תארה את סוג הלימודים הזה כשטיפת מוח. לדבריה, "פסיכולוגית, אתה מפחד כל כך מהעולם החיצון אחרי
שהסבירו לך כמה מסוכנים ורעים הלא-יהודים, וזה מקשה עליך לעזוב".

דובר "בית רחל" השיב שדפי העבודה יתוקנו, והתנצל אם מישהו נפגע מהדברים. לעומת זאת, הוא טען שהמושג "גויים" אינו פוגעני, ושההאשמות על שטיפת מוח הן "חסרות יסוד". הדובר החרדי טען בתוקף כי "השפה שבה השתמשנו לא נועדה לפגוע, ועכשיו שזה הובא לתשומת ליבנו ננסה להיות מדוייקים יותר בשפה שנשתמש בה בעתיד".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.