רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 9 בפברואר 2016

ישראל גרינהויז לרבי מויז'ניץ: אם חפץ חיים אתה, אל תעודד שטינקריות

בויז'ניץ נערך כנס נגד האינטרנט ואמצעי התקשורת. אין בזה חידוש מיוחד. הכנס הזה מצטרף למאות כנסים שעסקו באותו נושא, ומסקנותיהם זהות פחות או יותר.
בכנות, אפשר להבין את ההזדעקות הנוראה של הקהילות החרדיות, מול האיום החמור ביותר שקם על אורח החיים החרדי. הדיון העיקרי על התקנות שמתפרסמות חדשים לבקרים, איננו דיון עקרוני. ברור לכולם שאם החרדים חפצי קיום, עליהם למגר כל דריסת רגל של האינטרנט. השאלה היחידה היא האם התקנות הללו ברות ביצוע, או שסופם להפוך לאות מתה, ולהחליש עוד יותר את הציות לרבנים, שנתפסים שוב ושוב כחסרי השפעה מעשית.
אפילו דעה כמו של הרבי מקרלין, שנמנע מתקנות מחייבות, ונותן אמון בחסידיו וקורא להם לשמור על עצמם בעצמם, אינה חולקת על הרעיון הבסיסי, שהאינטרנט הוא הוא אם כל חטאת, ומהווה איום אמיתי על אורח החיים החרדי.
דא עקא, נקודה אחת מן התקנות של הכינוס אתמול, היתה טעות נוראה. גול עצמי. וזה לשונה: "יוקמו ועדות בכל הערים, ומי שרואה את חברו מחזיק במכשיר, חובה עליו להעביר מידע לוועדה". אין לי מילה לומר על זה, מלבד טמטום. לקהילות החרדיות כיום אין כלום להציע לחבריהן. לא חינוך, לא פרנסה, לא חכמה, ולא תרבות. לכל אחד מהדברים שהקהילה נותנת, יש תחליף הרבה יותר טוב בחוץ. אין להם אלא את האינטימיות הקהילתית, הערבות ההדדית, החיבוק (שלפעמים חונק), שנותן לאדם את התחושה החמימה שחסרה כל כך בעולם המערבי המודרני. ברגע שמעודדים שטינקריות, חרב איש באחיו, ברגע שהאדם יודע שהוא לא יכול לבטוח אפילו בחבר שיושב לצידו, זה שאיתו הוא מרכל בין גברא לגברא, זה שאיתו הוא יסחוב ספסלים לוואך נאכט של חבר נוסף, הקהילה החרדית מאבדת את הדבר היחיד שהיא מציעה לחבריה.
יתירה מזאת, בהנחה שהאינטרנט יצליח לחדור לשורות החרדים, והוא כבר עושה את זה, כל התרבות החרדית תשתנה. אף אחד לא יאמין יותר ב"שיטה" ובכל שטיפת המוח החרדית. האנשים כולם ידעו שאין להם שום דבר. הדבר היחיד שיכול להמשיך להחזיק את הקהילות היא הקהילתיות, הנאמנות ההדדית, החיבוק החם וה"היימישקייט". אם עומדים ומחריבים אותה, מה יהיה לה לקהילה למכור?! מה יגרום לאנשים לרצות להשאר בתוכה?!
ישרולצ'ה, אם חפץ חיים אתה, אל תעודד שטינקריות. הקומוניסטים הצליחו בזה, השטאזי התמחה בכך, אבל היו להם גולאגים, ומחנות לעבודת פרך, וחדרי עינויים. לך אין אף אחד מכל אלו, ובלעדיהם אין אפשרות להחזיק קהילה שחותרת איש מתחת רעהו. אנשים פשוט יפנו וילכו להם.
אין לי אלא לקוות, שהתקנה הזו תשאר אות מתה, ונוכל להגיע גם בעוד דור ושניים ולהתחמם עם "יה רבון" משתפך, בהיכל ויז'ניץ. הקהל שם כנראה יאמין שהרבי הוא לא יותר מאשר מנכ"ל, אבל הם עדיין ירגישו כיף להיות חלק מהקהילה הנעימה הזו, שמשמרת את החום והמסורת בטוב לבב, כמורשת בית ויז'ניץ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.